I love it! - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Samantha Bouman - WaarBenJij.nu I love it! - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Samantha Bouman - WaarBenJij.nu

I love it!

Door: Samantha Bouman

Blijf op de hoogte en volg Samantha

09 April 2015 | Maleisië, Langkawi Islands

Joehoee, daar ben ik weer en dit keer vanuit Maleisië! Toen ik mijn vorige blog schreef was ik nog in Hoi An, Vietnam en daarna heb ik weer van alles meegemaakt! Vanuit Hoi An heb ik de nachttrein naar Nha Trang gepakt. Toen ik het gammele bovenste bedje zag, wat de mijne was, had ik er even een hard hoofd in, maar op het gewiebel na heb ik heerlijk geslapen! Omdat ze in de trein niks omroepen, moet je zelf maar een beetje raden wanneer je eruit moet, maar dat is gelukkig goed gegaan! Dat er in Nha Trang veel Russen komen, werd snel duidelijk, want ik werd al meteen in het Russisch aangesproken, zelfs door de Vietnamezen! In Nha Trang valt niet heel veel meer te beleven dan lekker te chillen op het strand, maar dat is me aardig gelukt! Na twee dagen heb ik de volgende nachttrein naar Ho Chi Minh City (Saigon) gepakt, waar ik om 5 uur 's ochtends al op het station stond. Toen ik besloot daar nog even te wachten, kwam er een Vietnamese jongen naast me zitten en die ging een soort van worstjes eten. Wat het precies was ben ik nog steeds niet achter, want hij sprak geen woord Engels, maar toch wist ie me duidelijk te maken dat ie graag wilde dat ik er ook één probeerde.. Met moeite probeer ik het gekke ding weg te werken, toen hij vervolgens een minuut later met twee blikjes bier aan kwam, eentje voor zichzelf en één voor mij! Gewoon omdat het kan, om 5 uur 's ochtends.. Proost! Na dit goede begin van de dag, ben ik de chaos van de stad gaan opzoeken. Zelfs zo vroeg op de dag is het al oppassen geblazen met alle 5 miljoen scooters die hier rondrijden! Ook heb ik hier een dag de Cu Chi tunnels bezocht, een gangenstelsel van meer dan 200 kilometer, van waaruit militaire campagnes werden gevoerd tijdens de Vietnamoorlog. Dat de mensen hier veel vriendelijker zijn dan verwacht bleek wel toen ik de laatste dag voordat mijn bus vertrok nog even in het park was. Iedereen maakt maar wat graag een praatje met je, gewoon voor de gezelligheid. Oké, dat ik vervolgens sjans had met de lelijkste Vietnamees ever, waar ik niet meer vanaf kwam, was wat minder.. Maar gelukkig vertrok ik een uur later naar Cambodja, dus 'nee, ik kon hem 'helaas' echt niet meer zien'.

Na een aantal uur in de bus en de grensovergang vond ik het aankomen in Cambodja vrij heftig. Ik kwam 's avonds aan, toen alle fabrieksarbeiders ook klaar waren met werken en die werden met tientallen tegelijk in trucs gepropt. Levensgevaarlijk en ik voelde me behoorlijk schuldig dat ik wel in een 'luxe' bus zat, waar minstens de helft van de plekken leeg was.. Dat dit een armer land is dan de vorige landen waar ik ben geweest bleek wel toen ik aankwam in Phnom Penh. Heel veel bedelaars en mensen die iets van je willen. Dat is ook de reden waarom ik Cambodja het minst leuke land vind tot nu toe. Soms blijven ze een minuut achter je aan lopen of trekken ze gewoon aan je arm en ik ben daar helaas iets te gevoelig voor. De mensen hier zijn vriendelijk, maar sommigen ook schijnheilig en willen bijna altijd iets van je, althans, dat is mijn ervaring. Misschien was ik als meisje alleen ook een makkelijke prooi. Na een heftig dagje in het Tuol Sleng museum en de killing fields, waar mensen op gruwelijke wijze werden vermoord onder het regime van de Khmer Rouge en een dag in de stad ben ik dan ook weer verder gegaan naar Siem Reap! Angkor Wat was het absolute hoogtepunt van Cambodja. Prachtig om al die eeuwenoude tempels te zien!

Na een week vond ik het genoeg geweest in Cambodja en ben ik terug naar Thailand gevlogen. Dit keer was het zuiden aan de beurt. Na een overstap in Bangkok vloog ik naar Krabi. Dat dit niet van harte ging vanwege het noodweer dat het ineens was, bleek wel toen ik spontaan de hand van mijn buurvrouw vastpakte toen het vliegtuig hevig begon te schudden. Gelukkig konden we daar achteraf ook allebei om lachen! Van Krabi zelf had ik vervolgens iets teveel verwacht. De eerste dag ben ik dan ook in een longtail boot naar Railay beach gegaan en dat was het eerste echte mooie strand in twee maanden!

Koh Phi Phi kwam daar vervolgens aardig bij in de buurt, maar vooral de prachtige eilanden rondom Koh Phi Phi zorgen ervoor dat ik snap dat dit de populairste vakantie bestemming in Thailand is! Tijdens een dagtrip ben ik onder andere naar Maya Bay geweest, ben ik wezen snorkelen in het meest blauwe en heldere water wat ik ooit heb gezien en ben ik op Monkey Island geweest. Nu snap ik waar de uitdrukking 'brutale aap' vandaan komt! Als je je drinken niet zelf aan ze geeft, dan rukken ze het wel gewoon uit je handen. Op Koh Phi Phi zelf waren helaas super veel toeristen, waaronder uiteraard ook de te luidruchtige, dronken Engelsen. Al kon ik er wel om lachen toen twee dronken Engelse meisjes midden in de nacht eerst de hele kamer op zijn kop zette en net toen iedereen weer sliep allemaal scheet geluiden gingen maken en daar zelf het hardst om moesten lachen! Uiteindelijk ben ik toch langer gebleven dan verwacht, omdat ik hier een aantal leuke mensen had leren kennen.

Met een paar van hen ben ik vervolgens naar het volgende eiland gegaan: Koh Lanta. Wat een verschil met Koh Phi Phi! Veel minder toeristisch en dus ook niet zo opgebouwd met veel teveel resorts. Ik deelde hier een schattig bungalowtje vlakbij het strand met een Duits meisje waar ik al een aantal dagen mee optrok en net toen we op zoek wilden gaan naar een eettentje kwam de regen met bakken uit de hemel en viel de stroom uit, wat hier normaal schijnt te zijn en soms ook uren kan duren.. Na een spelletje met de zaklamp erbij, zijn we toch maar op zoek gegaan naar een plek waar we konden eten en wat bleek; om de hoek naast de supermarkt was een straat tentje waar wel nog (hoe verrassend) rijst werd verkocht. Het is hier heel normaal om voor de supermarkt te blijven hangen en steeds weer een nieuw koud biertje te halen om vervolgens in de reggae bar de (blote) voetjes van de vloer te laten gaan! Wat een heerlijk eiland! Hier heb ik ook voor het eerst op een scooter gereden en zijn we met een groep het eiland gaan verkennen. Dat ze hier wederom super vriendelijk zijn bleek wel toen ons een gratis kookcursus werd aangeboden. Dus de volgende dag stonden de bekende Pad Thai en nog een aantal andere lokale gerechten op het menu! Bereid je maar vast voor thuis: ik ben helemaal fan van de Pad Thai en ik weet nu precies hoe ik het moet maken!!

Na vijf dagen was ik weer toe aan iets nieuws en ben ik na een hele dag op de boot in Langkawi, Maleisië aangekomen. Dit duurde uiteraard veel langer dan ons was verteld en toen ik vervolgens aankwam in het hostel wat ik had geboekt, werd ik niet bepaald vrolijk toen de rode mieren in m'n bed liepen. Toch bleek m'n muggen spray ook de mieren aardig te vergassen en heb ik heerlijk geslapen! Al ben ik de volgende ochtend wel verkast naar een te schattige female dorm met roze bedden! Ook durfde ik het nu aan om alleen een scooter te huren. Bij de cable cars ga je via een kabelbaan de bergen in en ben ik vervolgens naar de bekende vliegende brug geklauterd. Het uitzicht over het eiland was fantastisch. De volgende stop was bij de 7 Wells Waterfall en na 500nogwat treden midden in de zon was ook dit uitzicht het meer dan waard! Toen ik redelijk kapot op de scooter terug ging, was ik (hoe kan het ook anders) een beetje verkeerd gereden. Dat ik vervolgens op een weg uitkwam in the middle of nowhere en er uit het niets ineens een aantal apen op de weg liepen was dan wel weer heel grappig!

Dat de tijd echt voorbij vliegt blijkt wel! Ik ben nu bijna tien weken onderweg en Maleisië is al het vijfde land wat ik bezoek. Tot nu toe ben ik nog elke dag ontzettend blij dat ik de keuze heb gemaakt om alleen te gaan reizen. Natuurlijk zijn er af en toe van die momentjes dat ik kleine dingetjes of mensen van thuis mis, maar aan de andere kant leer ik alles wat ik thuis heb zo wel beter te waarderen! De leuke en mooie momenten overtreffen dit echter ruimschoots. Het is heerlijk om elke dag weer wakker te worden en te bedenken waar ík zin in heb. Ook word ik soms op de meest onverwachte momenten overvallen met kriebels in m'n buik en kan ik alleen maar met een big smile rondlopen, omdat ik hier echt gelukkig van word. Kortom: reizen is heerlijk!!

  • 09 April 2015 - 06:48

    Natasja:

    Leuk om weer te lezen! Fijn dat je nog steeds achter je keuze staat om alleen te gaan.
    Geniet er nog even van daar, voordat je naar Australië gaat

  • 09 April 2015 - 08:24

    Bianca:

    t is amper 8 uur en de tranen liepen al over me gezicht van t lachen .
    altijd leuk die verhalen van jouw , maakt me hele dag weer goed.
    liefs bianca

  • 09 April 2015 - 10:32

    Sila:

    Sowieso dat jij voor ons Pad Thai gaat maken als je thuis bent! Geniet er van en een dikke kus.

  • 09 April 2015 - 13:33

    Han Broekhuis:

    Sam

    Heel leuk dit te lezen en dat dit allemaal mee maakt.
    Zo zie je geniet van het leven, doe je goed.

    Han.

  • 09 April 2015 - 14:45

    José:

    Joehoe, weer een erg gezellig verhaal Sam. We wachten straks je kookkunsten af thuis. Blijf vooral genieten, maar aan je verhaal te lezen doe je niet anders. Veel liefs Mama:)

  • 09 April 2015 - 14:49

    José:

    Joehoe...hallo Sam we wachten thuis je kookkunsten af, zijn benieuwd. Blijf vooral genieten, maar aan je verhaal te lezen doe je niet anders. Veel liefs Mama:)

  • 09 April 2015 - 22:00

    Sangita:

    Hi Sam! Wat goed om te horen dat je zo geniet!! Wat een verhalen maak je mee en wat kun je het leuk verwoorden! Geniet van alles wat nog op je pad gaat komen! Xx

  • 09 April 2015 - 23:09

    Tante Wil En Gerda:

    Hai Samantha, nou dit is weer echt genieten. Kan dit allemaal nog wel verwerkt worden in dat koppie van jou, zoveel indrukken? Fijn dat je ons zo mee laat beleven het geen wat jou overkomt. Blijf goed op je zelf letten. groetjes van ons...........Tante Wil en Gerda

  • 17 April 2015 - 13:19

    Magda Dorland :

    hoi sam was weer leuk om je reisverslag te lezen goed van jou dat je in je eentje zo kan genieten in een ver land geniet ze nog verder doei doei gr magda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 02 Jan. 2015
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 5598

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 23 Juli 2015

Zuidoost Azië en Australië!

Landen bezocht: